tirsdag 2. august 2011

Orkidèer på Flaske ...

På flyplassen i Bangkok selger de orkidèer. Friske buketter i alle farger og varianter, og orkidèer på flaske for videre dyrking. Jeg kjøpte 3 forskjellige varianter, som jeg ikke kjenner fra før.


Disse skal stå skyggefullt i flasken til de har vikst cå 50% mer, og så tas ut. Men jeg må jo knuse flaskene for å få dem ut... Lurer på om noen har erfaring med dette. Det er jo umulig å ta orkidèene ut av den  smale flaskehalsen... Jeg kjøpte  èn for halvannet år siden, og da knuste jeg flasken. Ikke lett å gjøre uten mye søl og glasskår. Orkidèen har imidlertid klart seg, men vokser veldig sakte og har ikke blomstret. Den bruker lang tid på å danne rotsystem, men det skjer da noe, sakte, men sikkert. Dette er en dverg-Vanda, som jeg er veldig spendt på..hvis den noen gang kommer i blomst ! Den er ikke stor, og jeg gidder ikke å vise noe bilde av den nå. Men den kommer på "trykk" når det skjer noe : o )

En gledelig overraskelse  da jeg kom hjem fra ferie, var at den ene orkidèen min (Phalaenopsis) Sto i full blomst!






Nå, som vi har det så varmt her på østlandet, har jeg satt orkidèene mine ut på skyggefulle plasser. Der trives de ekstra godt, og danner mange nye knopper.

Bare husk at hvis du setter dine orkidèer ut, så IKKE la dem stå i full sol. Da svir bladene seg og blir brune. Event. nye knopper skades og tørker ut da.

Det er en myte at Orkidèer skal ha lite vann. I sommervarmen skal de ha vann gjerne annenhver dag, men ikke la dem "drukne". Bruk en bøtte med lunkent vann, og dypp hele potta nedi og la røttene suge til seg et minutt eller to. Du kan  også gjerne spraye røttene med vann flere ganger daglig (hvis du er ekstra ivrig, hi,hi!)

Ha en fin august.dag!


1 kommentar:

  1. nydeligeflaskeorkideer!
    Ellers takk for tipset om å ha orkideer ute nå i varmen! Sees!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)