onsdag 18. september 2013

DRIVHUSGLEDER 2013: Tomatsaus fra egen avling!

Dette er tiden for de store avlingene i drivhuset!
 Det er selvfølgelig tomaten som dominerer, og der vokser mange slag!


 
Igår laget jeg  ca. en liter med tomatsaus, etter en oppskrift av Eyvind Hellstrøm.
Dette er en grunnoppskrift på tomatsaus.
 



Dette er en basis tomatsaus.
 Jeg pleier å ha chilien og en halv grovhakket løk sammen med tomatbitene i blenderen.
Løken gir en ekstra spiss på smaken.
Man kan selvfølgelig tilsette alt hva man måtte ønske, men jeg venter med andre grønnsaker til jeg skal lage en spesiell rett med tomatsaus.
Urter tilsetter jeg også senere, alt etter hva slags tomatsaus som passer til retten jeg skal lage.
Her er det bare å prøve seg frem til hva som passer en best.
Velkjente urter som basilikum og oregano er perfekt i tomatsauser.
 Koriander er utmerket å bruke om man vil sette et Asiatisk preg på retten!
 
Denne tomatsausen er nydelig på smak og er super enkel å lage!
 
 
 
Husk at store tomater som biff- eller plomme-tomater egner seg godt til koking. Cherry tomatene spiser vi som de er:-)
 
Ønsker du oppskriften trinn for trinn og med bilder,
finner du den her!
 
Bon Apetite!
 

9 kommentarer:

  1. Å dette så deilig ut! Så herlig å kunne bruke tomater fra egen hage da!Fristende bilder :-)

    SvarSlett
  2. Slike tomater er kjempegode! Dine ser virkelig fristende ut!
    Takk for hilsen! -Margit-

    SvarSlett
  3. Herlig,flotte bilder. :)
    Ha en fin dag.
    Klem.

    SvarSlett
  4. Om du ser på mitt siste innlegg vil du se at jeg har igjen en stund til jeg kan lage tomatsaus av egen avling. :-D Men det ser godt ut da.

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  5. Strålende!
    Du har helt rett, her finnes alt som er vakkert, og du er den som skinner sterkest!
    Alltid en glede å se dine bilder :-))
    Klemmer

    SvarSlett
  6. Å denne tomatsausen hørtes enkel ut og lage og er sikkert kjempedeilig som du sier :)
    Tomatene dine ser så utrulig friske og fine ut, mine tomatplanter har æ kastet nu, for tomatene mine begynte og råtne sia æ ikke klarte og plukke dem inn i tide :(
    Det e ikke så enkelt når det er bare æ som spiser tmater her i huset.
    Neste år skal æ bare han en plante :)

    Ha en fin Onsdag.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  7. Dear Helene,
    Delicious photos! I get hungry if I see these pictures!
    Unfortunately, I may not eat any tomatoes, because I have a histamine intolerance. I have loved tomatoe sauce (with oregano, onion or garlic).(I will write next week about an alternative for tomatoe ketchup, too)
    I like the photos of your last post very much! Wonderful colors and the hail makes your beautiful, summery pictures unique!!!
    Have a wonderful and good time,
    Katrin

    P.S.: Sorry for the last double mail. I thought my first commentary wasn't sent.:)

    SvarSlett
  8. Those tomatoes look so delicious, Helene, gorgeous photos !
    Thanks for your interest in my blog ...
    Nice evening,
    Sylvia

    SvarSlett
  9. Du har virkelig noen lekre tomater!! Og så herlig å kunne ha nok til å koke egen tomatsaus, tenker det smaker ekstra godt:))) Jeg har også vært heldig med tomatavlingen min, plukker daglig inn tomat og cherrytomat. Ha en fin kveld videre. Klem fra Berit

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord! Det settes stor pris på:o)